ScrisoareDeschisa_aug2012

Varianta .pdf a prezentului document poate fi descarcata aici.
 
Formularul de exprimare a acordului, in calitate de co-semnatar, poate fi descarcat aici. Dupa completare, semnare si stampilare, va rugam sa-l expediati scanat pe adresa raul@ecoteca.ro. Va multumim!
 
 —————
 
Catre:                  Doamna Ministru Rovana Plumb
                                 Ministerul Mediului si Padurilor
 
Din partea:     Raul Pop – Director Programe, Asociatia ECOTECA
In numele:      Asociatiei ECOTECA si a celorlalte …. ONG-uri co-semnatare (lista Anexa 1)
 
Data:               …. august 2012
 
Subiect:          gestionarea necorespunzatoare a deseurilor in Romania
 

SCRISOARE DESCHISA

Stimata Doamna Ministru,

Va rog sa-mi permiteti, in numele Asociatiei ECOTECA si a celorlalti colegi semnatari ai prezentului document, sa va felicit pentru opiniile clar exprimate – pana acum – in ceea ce priveste unele subiecte extrem de importante in ceea ce priveste protectia mediului,  protejarea habitatelor naturale si calitatea vietii oamenilor si animalelor din Romania. Ne referim aici la probleme importante cum ar fi: Rosia Montana, gazele de sist, regimul padurilor, certificatele de emisii, etc, toate subiecte carora le asteptam cu interes remedierea concreta, prin acte legislative si activitati in teren care sa transpuna in practica declaratiile Dumneavoastra.

Dorim, in plus, sa va supunem atentiei o alta problematica importanta la nivelul Uniunii Europene si care, din pacate, isi gaseste o rezolvare total nesatisfacatoare in Romania: gestionarea deseurilor. Romania ocupa ultimul loc in statisticile europene privind aproape toate aspectele gestionarii deseurilor: prevenirea aparitiei, reciclarea, depozitarea definitiva, prevenirea abandonului deseurilor in natura. Nici un obiectiv asumat de Romania in acest domeniu nu este atins si, ceea ce este cel mai rau, modul in care gestionarea responsabilitatilor privind deseurile este organizata nu este de natura sa ne dea vreo speranta de imbunatatire.

Pentru remedierea situatiei, in opinia noastra,  sunt necesare cel putin doua completari legislative majore. Restul completarilor sunt de natura tehnica si pot fi discutate cu partenerii sociali in detaliu. Cele doua completari majore vizeaza:

  1. Repartizarea realista si rezonabila a responsabiliatii colectarii selective a deseurilor, intre toti actorii implicati si nu doar asupra producatorilor. Producatorii nu au nici un mijloc de-a determina generatorii de deseuri sa le colecteze selectiv, iar legile in vigoare (L132/2010, L.211/2011) nu traseaza responsabilitati clare, cuantificabile si penalizabile prin amenzi. Lasand intreaga sarcina financiara in seama producatorilor, costurile sunt extrem de ridicate si imposibil de asumat in conditiile de piata din Romania. Stiati ca, de exemplu, colectarea unui bec economic costa 8.62 RON, suma care ar trebui sa sa regaseasca in pretul de vanzare al acestuia? Asta ar dubla pretul becurilor, in detrimentul tuturor consumatorilor romani.
  1. Eliminarea fraudelor de raportare, prin implementarea unui sistem unitar de raportare a deseurilor predate, respective primite, astfel incat sa poata fi efectuate verificari incrucisate. In momentul de fata, cantitatile raportate ca fiind colectate selectiv nu se regasesc si in raportarile cantitatilor reciclate. Mai mult, realitatea cantitatilor raportate ca fiind colectate selectiv nu este verificata, ceea ce incurajeaza raportarile false din partea celor care au tinte legale de indeplinit insa nu doresc sa-si asume costurile aferente.

In final, in afara de precizarile legislative incomplete (sau inoperabile), pe care le-am atins pe scurt mai sus, permite-ti-ne sa va semalam si alte cauze care intretin situatia dezastruoasa a deseurilor in Romania:

  • lipsa unor actiuni hotarate ale Garzii de Mediu si Administratiei Fondului pentru Mediu pentru penalizarea producatorilor de uleiuri si baterii care, in lipsa unor organisme colective de gestiune, isi ignora in continuare obligatiile privind colectarea si reciclarea acestor deseuri periculoase.
  • lipsa unor eforturi de comunicare publica din partea organelor de control privind protectia mediului cu privire la neregulile constatate si la penalizarile acordate pentru incalcarea legii (pe modelul comunicarilor facute de Consiliul Concurentei), activitate care ar contribui decisive la credibilizarea legislatiei si institutiei care o aplica.
  • lipsa oricaror penalizari pentru producatorii de echipamente electrice care rateaza, an dupa an, atingerea tintei nationale de colectare si reciclare (de 4 kg /capita). In plus, organizatiile colective ale acestora sunt acut sub-finantate si estimam ca vor da faliment si vor disparea in urmatorul an fiscal, lasand Romania complet nepregatita pentru colectarea si reciclarea DEEE-urilor in alta forma de organizare operationala.
  • lipsa de educatie pro-reciclare a populatiei datorate lipsei oricarei colaborari strategice si de durata in acest sens cu Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului.
  • imposibilitatea tehnica de accesare de catre societatea civila a fondurilor administrate de AFM, in vederea derularii de campanii de constientizare si informare a populatiei.
  • lipsa instrumentelor de implicare a operatorilor de salubritate in efortul de constientizare si informare a populatiei cu privire la importanta (si existenta) colectarii selective a deseurilor.
  • lipsa oricaror obligatii sau interdictii pentru generatorii casnici de deseuri.

Unele dintre problemele listate mai sus sunt relativ simplu de solutionat si pot aduce rezultate imediate. Ele necesita insa o abordare a domeniului in deplina cunostinta de cauza si intelegere a efectelor deciziilor legislative asupra diversilor actori implicati in administrarea deseurilor. Este o batalie prea mare pentru un singur combatant si, de aceea, cadrul legislativ (si actul de enforcement) trebuie completat astfel incat sa activeze toate entitatile implicate in circuitul deseurilor.

Permiteti-mi sa va ofer – in numele Asociatiei ECOTECA si a celorlalte ONG-uri co-semnatare a prezentei scrisori – tot sprijinul nostru in acest efort, bazandu-ma pe competentele si experienta noastra déjà dovedita in practica administrarii deseurilor si in cadrul grupurilor de lucru inter-ministeriale pe problematica administrarii deseurilor.

Va multumesc anticipat.

Cu respect,

Raul Pop
Director de Programe